Det arbeides intensivt med Digital gravferdsmelding!
Digital gravferdsmelding finansieres hovedsakelig med prosjektmidler fra Digitaliseringsdirektoratet. Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har rollen som såkalt tjenesteeier for Digital gravferdsmelding. Digital gravferdsmelding utvikles av en prosjektgruppe med deltakere fra statsforvalteren og et knippe innleide konsulenter. Disse svært dyktige konsulentene bidrar med sin kraft og erfaring til utviklingen av gravplassektoren!
Den digitale tjenesten utvikles ved at man starter med noen enkle, grunnleggende oppgaver innbyggeren kan løse på nettet. De nettbaserte løsningene (brukergrensesnittet) testes på brukere. Deretter går man videre og legger til nye funksjoner, som igjen testes på brukere. Denne arbeidsmåten er ulik andre prosjekter jeg har vært med på hittil i arbeidslivet. Jeg er vant til et prosjekt har et («hårete» eller ambisiøst) mål som brytes ned i delmål og oppgaver. Slik jobbes det ikke med digitalisering for tiden. I Digital gravferdsmelding tas det utgangspunkt i hva brukerne (de etterlatte) skal få ut av å bruke tjenesten, såkalte brukerhistorier. Funksjonalitet og brukergrensesnitt utvikles med utgangspunkt i disse historiene. Derfor er samtalene i referansegruppa og styringsgruppa om brukerhistoriene så viktige.
Referansegruppa følger utviklingen tett og drøfter stor og smått i prosjektet. En ambisjon er også at parallelle digitaliseringsprosjekter blir samordnet ved at alle aktørene møtes rundt samme bord. Gruppa består av følgende personer:
- Ola Asp (leder), Statsforvalteren i Vestfold og Telemark (prosjektleder DGM)
- Inghild Hareide Hansen, Bergen kirkelige fellesråd
- Carsten Furuseth, Hovedorganisasjonen KA
- Asbjørn Paulsen, Fredrikstad kirkelige fellesråd
- Oddbjørn Eide, Stjørdal kirkelige fellesråd
- Eivind Eggen, Human-Etisk Forbund
- Svanhild Sortland, Statsforvalteren i Vestfold og Telemark, faggruppe gravplass
- Håkon Sigland, Norges kristne råd
- Jarle Skjennum, Jølstad begravelsesbyrå
- Lars Svanholm, Svanholm & Vigdal gravferd
- Magnus Hvalvik, Kirkerådet
- Senaid Kobilica, Muslimsk dialognettverk
- Bredo Swanberg, Digitaliseringdirektoratet
- Gaute Espeland, Gravplassetaten, Oslo kommune
- (for tiden ubesatt), Gravplassforvaltningen, Sandefjord kommune
Styringsgruppa tar beslutningene i prosjektet, og består av følgende personer:
- Lars Gustavsen (leder), Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
- Martin Hill Oppegaard, Barne- og familiedepartementet
- Åse Skrøvset, Virke Gravferd
- Ingrid Rosendorf Joys, Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (Alasdair McLellan, vara)
- Randi Moskvil Letmolie, Hovedorganisasjonen KA
- Tor Arild Sunnevåg, Digitaliseringsdirektoratet
- (for tiden ubesatt), KS (Kommunenes sentralforbund)
Vi vet ikke nå hvor omfattende Digital gravferdsmelding kan komme til å bli. For innbyggerne gir Digital gravferdsmelding mulighet til å samspille digitalt med det offentlige også ved denne livshendelsen, blant annet ta avgjørelser digitalt hele uka og hele døgnet. For gravplassmyndighetene vil Digital gravferdsmelding gjøre informasjonsstrømmen mer effektiv: riktige data mottas raskt og utveksles med dem som har bruk for dem. En etterlatt vil få tilgang til et skjema i Altinn hvor hen i første omgang kan registrere seg som gravferdsansvarlig, velge gravferdsbyrå og gravleggingskommune. En modell av dette skjemaet kan du kan teste her. Send gjerne dine innspill til DGM@statsforvalteren.no.
Innbyggerrrettet informasjon er en veldig spennende del av Digital gravferdsmelding. Selvbetjening på nettet stiller krav til at det offentlige gjør det enkelt for innbyggerne å bli informert om valgene de skal ta og konsekvensene av dem. Det finnes i dag spredt informasjon om gravplass og gravferd på bl.a. helsenorge.no, regjeringen.no og byråenes sider. (Gravplassveilederen er kjempegod, men kanskje litt avansert for vanlige folk?) Digital gravferdsmelding-prosjektet jobber med informasjonstekster som blir integrert i selve den digitale tjenesten og med en åpen nettside som tar mål av seg å bli dekkende og lettlest, se https://prosjekt.statsforvalteren.no/gravferd/. Send gjerne dine innspill til DGM@statsforvalteren.no.
Digitalisering er ikke bare å lage en app eller nettside. Digital transformasjon av arbeidsprosesser høres kanskje ut som en slitt floskel, men etter å ha fulgt DGM siden starten, er dette min erfaring: Måten gravplassektoren jobber på vil bli endret når informasjonsstrømmen gjøres digital. Dette skyldes først og fremst at digitalisering krever større nøyaktighet i roller og ansvar enn papirbaserte arbeidsmåter; alt skal jo komme ned til datakodene 0 og 1. Rolleklarhet, personvern og informasjonssikkerhet vil bli vesentlig bedre. I tillegg krever digitalisering klarere begreper. Begge disse forholdene stiller nye krav til regelverket. Første runde med regelverksarbeid er forslag til en forskrift om digital gravferdsmelding som vi håper å få på høring før påske. I høringsnotatet vil funksjoner og veivalg i Digital gravferdsmelding bli forklart. Jeg ser fram til å lese høringssvarene!
Gravplassforeningen forvalter de største møteplassene i gravplassektoren gjennom kurs, konferanser og fagbladet. Jeg er sikker på at de engasjerte fagfolka som utvikler Digital gravferdsmelding sier ja om de blir invitert til Gravplassforeningens møteplasser.
Barne- og familiedepartementet
Lignende saker
Rekordmange deltagere på krematoriefagdagene
Hva skjer med digital gravferdsmelding?
Vi trekker et lettelsens sukk
Nå kan vi ikke vente lenger
Ikke helt totalt beredt totalberedskap?
Han behøver ikke å betale
Kommentar fra Helge Klingberg, Kirkedepartementets kirkegårdsrådgiver fra 1980 til 2012.